Mielikuva on pahimmillaan lattea. Parhaimmillaan se on herkullinen, syötävä, haluttava – se voi saada jopa kuolaamaan! Logolla on iso osa mielikuvan rakentamisessa.
Imago on mielikuva. Mielikuva syntyy aina. Pohdittavaksi jääkin, kuinka monella on varaa jäädä sattumalta syntyvän mielikuvan varaan. Ihmisen objektiivinen totuus on hänen subjektiivinen illuusionsa.
Sisialainen nobelkirjailija Luigi Pirandello (1867-1936) kiteytti asian: …niin on, jos siltä näyttää…
Mainostoimiston tehtävä on positiivisten mielikuvien luominen. On luotava mielikuva, joka erottaa yrityksen tai tuotteen sen kilpailijoista. Jos ihminen ei ole vielä käyttänyt yrityksen palveluita, ostanut tuotteita, ei voi olla käyttöön pohjautuvia kokemuksia. Ensimmäinen ostos perustuu puhtaasti asenteisiin, tuntemuksiin, uskomuksiin eli mielikuvaan.
Imago- eli mielikuvamarkkinointi ei ole yrityksen markkinoinnin osa. Mielikuvahan rakentuu kaikesta, mitä yrityksestä näkyy ja kuuluu ulos. Imagon rakentaminen on liiketoimintatapa, joka erottaa menestyjät joukon kärkeen.