Joku viisas sanoi, ettei voi olla eksyksissä, jos ei välitä missä on.
Asennetta sanotaan hyväntahtoiseksi välinpitämättömyydeksi.
Yritysmaailmassa sitä sanotaan konkurssiksi.
Asiakastyössä avain on paneutuminen. Millä alalla tahansa. Tutkimuksen mukaan verenpainetautia sairastavien ihmisten verenpaine aleni, kun lääkärillä ei ollut kiire heitä tutkiessa ja he kokivat lääkärin kuuntelevan heitä.
Graafinen ulkoasu, valokuvat, tekstit – kaikkien suunnittelussa yrityksen ja toimialan tunteminen on välttämätöntä. Ilman sitä ei voi tuntea asiakkaansa asiakkaita eikä tietää, mihin ja millä sisällöllä viesti pitää suunnata.
Paneutuminen on samansuuruinen annos tietoa ja empatiaa. On tiedettävä avainluvut, tuotemerkit, markkinat, nimet, mitat, määrät jne. Faktat on oltava paikallaan. Mutta on osattava asettua asiakkaan haalareihin, tultava tiskille asiakkaan asiakkaan ostoskori käsivarrella.
Bisnestä ei enää pyöritetä mustien lasien takaa. Ei ole kysymys vain älystä, terävyydestä tai kovuudesta. Enemmän on kysymys kyvystä kuunnella, kyvystä olla aidosti kiinnostunut ihmisistä, asioista ja ilmiöistä. Kyvystä panna oma egonsa pöytälaatikkoon ja antaa toisen loistaa.
Opettajiakin on kahden tyyppisiä. Toiset saavat oppilaansa muistamaan opittavat asiat, toiset taas saavat oppilaat muistamaan, että opettaja tietää paljon.