Esitteitä tarvitaan edelleen. Olipa sitten kysymys alekampanjasta, valtakunnallisesta tapahtumasta tai tunnetun tuotemerkin esilläolosta alan messuilla, esite on toimiva ratkaisu.
Apinayhteisön optimaalinen koko on 12. Yhteisön koko takaa jokaiselle jäsenelle päivittäisen rapsutusannoksen. Entä sitten, kun tavoitellaan massoja? Kysymys on samasta asiasta: luottamuksesta. Tarvitaan nopeutta, voimaa, taitoa ja peliälyä. Mutta samalla vaaditaan luottamusta suunnittelijaan, toteuttajaan, tuotteeseen, palveluun.
Se muuttaa asioita. 1930-luvulla aikansa julkkikset alkoivat esiintyä mainoksissa. Heitä olivat mm. F.E.Sillanpää, Mika Waltari, Aino Ackté, Regina Linnanheimo ja Paavo Nurmi. Ja yhdeksän filmitähteä kymmenestä käytti Lux-saippuaa.
Urheilijoitakaan ei unohdettu mainonnassa. Tupakkatehtaat käyttivät heitä jo 1920-luvulla. Suomalaisten urheilijoiden menestystä käytettiin mainostettaessa esimerkiksi Voitto ja Kotimaa-merkkistä tupakkaa.
Mainoksiin tulivat kansalliset leimat saunoineen, Suomen karttoineen, Suomi-neitoineen ja kalevalaisine hahmoineen.
Kotimaisuus merkitsi ylivoimaisuutta jo 1930-luvulla. Kotimaisuuden laatusanoina olivat rehellisyys, sitkeys, sisukkuus, työteliäisyys.
Voiko ajan liike jossain kohdassa pysähtyä? Jos mietit hyvää, tehokasta, tuottoisaa kampanjaa, eikö sen toteuttamisessa edelleenkin tarvita sitkeyttä, sisukkuutta, työteliäisyyttä? Välineet ovat toiset, mutta arvot edelleen samat. Ehkä hiukan eri sanoilla, mutta samalla tunnesisällöllä.
Kun peli on ohi. Voitto tuntuu hyvältä. Aineellinen tai aineeton.
Tutustu sähköiseen työkirjaan tästä linkistä: http://issuu.com/mttelo/docs/lahiruokayrittajan-tyokirja