Lehti-ilmoitus elää lyhyen ajan.
Hyvä mainos ehtii tehdä tehtävänsä tuossa ajassa.
Se pysäyttää, luo tavoitellun mielikuvan, herättää tarpeen ja saa liikkeelle.
Mitä parempi mainos, sitä pidempi vaikutus.
Aika on mainonnassa tärkeä tekijä. Mainonta kertoo ajasta, mainonnalle on oma aikansa, ja mainonnan ajoittaminen vaikuttaa merkittävästi tulokseen. Mainonta on valtaisa lähde oman aikansa yhteiskunnallisten ilmiöiden ja kulttuurin tutkimisessa.
Monet taiteilijat kuten Akseli Gallen-Kallela, Hugo Simberg ja Eliel Saarinen, ovat tehneet kuvia myös mainoksiin. Runoilija Olavi Paavolainen loi kuolemattoman mainoslauseen ”Silo luo Suloa”. Neuvostorunoilija Vladimir Majakovskin runollinen teksti syntyi kalosseista: ”Ankea on askelmitta, kumitehtaan kalossitta. Tuote tuntuu mukavalta, vesi pärskyy jalan alta. Saatavana kaikkialta.”
Tekijälle ilmoituksen suunnitteleminen on tärkeä haaste. Aikataulu on tiukka ja tulos mitattavissa. Ei siis ole samantekevää mitä, miten, millä värillä, koolla, kuvalla tai tekstillä oikea mielikuva herätetään.